Kategórie
 
 
 
 
 

Rázové uťahovače

Blog
Rázový uťahovač – bežné vybavenie autoservisu, s ktorým sa pri prezúvaní pneumatík stretol už každý z nás. Rázové uťahovače už však nie sú len doménou autoservisov a pneuservisov. V súčasnosti sa najmä ich akumulátorové vyhotovenie stalo tak dostupným, že so ho môže dovoliť aj príležitostný domáci majster. Ale potrebuje ho?

Rotácia a údery
Princíp fungovania rázového uťahovača spočíva v kombinácii rotácie a rázov. Tieto rázy sa často nesprávne označujú ako „príklep“. Na rozdiel od vŕtačky s príklepom, kde rázy pôsobia v osi nástroja, rázový uťahovač pracuje s rázmi v smere jeho otáčania. Pri tomto pohybe nevznikajú takmer žiadne spätné rázy a vibrácie sa prenášajú do tela prístroja. Práca s rázovým uťahovačom je teda podstatne účinnejšia a pohodlnejšia, napríklad v porovnaní s bežným vŕtacím skrutkovačom.
 







Elektrina, vzduch alebo akumulátor
Každé z týchto vyhotovení má svoje výhody aj nevýhody. Tradičný pneumatický rázový uťahovač je vhodný do prevádzok, kde je pohyb s týmto nástrojom minimálny a je vystavený pravidelnej opakovanej záťaži (autoservisný priemysel, výrobné linky a haly). Tam, kde nie je prístup k stlačenému vzduchu, využijete akumulátorový alebo elektrický. V tomto prípade rozhodujú parametre ako mobilita, výkon a frekvencia používania. Ak potrebujete rázový uťahovač pre občasné použitie v garáži, postačí elektrický. Ak ste každý deň na inom mieste stavby, oceníte mobilitu akumulátorovej verzie. Aj za cenu vyšších vstupných nákladov a obmedzenej výdrže batérie.
 





1/4" alebo 1/2"
Rázové uťahovače sa väčšinou vyrábajú s dvomi typmi upínania. Vonkajší štvorhran 1/2“ a vnútorný šesťhran 1/4“ (Pri pneumatickom náradí často aj 1/2" a 1"). Pri výbere jedného z nich by ste mali zvážiť, aké práce budete vykonávať väčšinu času. Do garáže jednoznačne 1/2“ a sadu kvalitných nástrčných kľúčov na kolesá. Ak bude rázový uťahovač slúžiť ako náhrada akumulátorového skrutkovača, potrebujete upínanie 1/4“ a kvalitnú sadu torzných bitov a vrtákov. Samozrejme aj v tomto prípade existuje kompromis – BOSCH GDX ktorý kombinuje upínanie 1/2“ na vonkajšej strane a šesťhran 1/4" vo vnútri.